Vissa delar av planerna kunde förverkligas efter nödåret 1868. Då släppte staten till pengar för nödhjälpsarbeten, och med sådana pengar byggdes en kanal från Räppe järnvägsstation till Helgasjöns sydpets. Hösten 1870 blev denna kanaldel, kallad Räppe kanal, färdig.
Tio år senare fanns nya planer på en utvidgning av kanalsystemet. Man funderade på en kanal in till Växjö stad via Bergundasjöarna och Växjsjön, och man funderade på en kanal från Helgasjön till Tolgsjön, Asasjön och vidare en kanal till sjöarna Örken och Madkroken. Av dessa planer förverkligades under åren 1885 till 1888 en förbindelse mellan Helgasjön, Tolgsjön och Asasjön. Åby sluss byggdes och ån mellan Tolgsjön och Asasjön rensades upp. Slussen togs i bruk 1887, och är ännu i bruk i så gott som originalskick.
Trafiken på kanalen mellan Räppe och Asasjön blev livlig och ett antal ångbåtar införskaffades. Dessa fraktade dels passagerare, men användes till att börja med främst för att dra pråmar med gods till och från Räppe järnvägsstation. Frakttrafiken upphörde dock på 1930-talet. Sedan dess är det passagerar- och nöjestrafik som gäller.
Asa kanal | Räppe kanal |
Läs om förslaget till Kronobergs båtled här.
Läs om Asa kanal här.
Läs om Räppe kanal här.
Läs om Tofta eller Sandsbro kanal här.
Läs om kanalerna vid Åsnens utlopp här.
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 12-11-19