Saapaskoski sluss och bron över slussen nedströms. | En kaj för båtar - hit men inte längre. | Slusströskeln uppströms hindrar båttrafiken. Strömmen är mycket stark i hela kanallinjen. | Kanalen nedströms, trappan upp och kanalvaktens hus. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
En detalj av vågbrytaren. Stenarna hålls samman med tjock järntråd. | Vågbrytaren mellan kanalen och forsen. | Här öppnade man porten en gång men inte längre. Det finns flera pollare vid stranden. | Kanalvaktens hus sommaren 2004. Det står Saapaskoski ovanför dörren. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Slussen från kanalön. | Stigen följer kanallinjen en hel del och avviker senare mot skogen och tar dig till den nuvarande Kaltimokanalen. | Bassängen för passerande skepp. | Kanallinjen uppströms och ett exempel på naturens makt, stenverket börjar försvinna under mossen. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Kanalmynningen på fastlandet. | En gran har fallit i kanalen. Den grävda kanallinjen nedströms. | Kanalmynningen ligger i mitten av bilden mellan träd. | Anordning för dragning av båtar mellan Välivesi och Alusvesi, vattenområden som hör till älven Pielisjoki. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Slussbygget
Arbetena i Saapaskoski påbörjades i 1877 och Saapaskoski var den sista av Pielisjokikanalerna som byggdes. Kanallinjen gick genom ett smalt näs ungefär 500 meter från forsen. Grävningen påbörjades när skogen hade huggits och dammarna byggts. Under vintern byggde man kanalvaktens byggnader och berget i slussens plats sprängdes. En träsluss och en bassäng för passerande skepp blev färdiga den 10 oktober 1878.
Träslussen byggdes om till stensluss i 1912 - 1913. Slussen togs ur bruk sedan man byggt ett vattenkraftverk 1971.
Kanalens dimensioner
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Nyttolängd | Slussens bredd | Slussens djup |
510 m | ? m | 1 | 35,6 m | ? m | 7,7 m | 2,1 m |
Saapaskoski kanal i dag
Slusskammaren, kanalhuset och en vågbrytare av sten finns kvar i Saapaskoski, men slussportarna har tagits bort. Det är möjligt att gå över slussen på en bro. Vattnet strömmar fritt genom slussen och strömmen är mycket stark. Slusströskeln är synlig och förhindrar båttrafik. För några år sedan drunknade en seglare i slussen sedan hans båt ramlat tröskeln.
På båda sidor av kanallinjen står det varningsskyltar som visar att det är förbjudet att segla i kanalen.
Det gamla stenverket i kanallinjen ser ännu bra ut även om naturen börjar gömma det. Kanalmiljön är vacker och välskött och det är privat område. Enligt en artikel i lokaltidningen från år 1998 har man diskuterat om att bygga en självbetjäningssluss i Saapaskoski. Numera dras båtar över dammen med en särskild anordning, men en fungerande sluss skulle underlätta väldigt mycket för båttrafiken.
Saapaskoski anses också som ett av de viktigaste kulturhistoriska skyddsobjekten i kommunen Eno, liksom kanalerna i Kaltimo och Häihä.
Riitta Kankkunen © 2005
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast