Sluss utan portar | Kanotister i Häihä kanal | Kanotister i Häihä kanal |
Ena infarten till kanalen | Slussvaktens hus |
Slussbygget
Byggandet av slussar påbörjades i juli 1874 samtidigt i Utra, Kuurna och Häihä. Enligt den förberedande geologiska undersöknignen fanns det ett stadigt berg i kanallinjen vid Häihä och på grund av det skulle det byggas en stensluss där. Enligt planen borde kanalen öppnats för trafik under 1875, men brytningsarbetet tog längre tid än väntat. Stenmaterialet var dåligt. Det gick inte att bygga slussen direkt i berget på platsen, utan slussväggarna murades av huggen sten. Häihäkanalen öppnades för trafik den 12 juni 1876.
Kanalens dimensioner
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Nyttolängd | Slussens bredd | Slussens djup |
108 m | ? m | 1 | 35,6 m | ? m | 7,7 m | 2,1 m |
Häihä kanal i dag
Häihäkanalen är ett besvärligt ställe att besöka utan båt. Enligt bilden finns det en sluss utan portar och kanalvaktens hus finns kvar på ön. Kanalen togs ur bruk när den nya timmerflottningsslussen i Kaltimo blev färdig 1959.
Hösten 2010 sålde Senaatti-kinteistöt, finska staten, ön Häihä till familjen Kontkanen, då staten inte längre ansåg sig behöva den för skötsel av kanalen eller för annat ändamål.
Riitta Kankkunen © 2005
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast