Den första Kuurna kanalen 1874 - 1876
0Kanalens dimensioner
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Nyttolängd | Slussens bredd | Slussens djup |
798 m | ? m | 1 | 35,6 m | ? m | 7,7 m | 2,1 m |
Slussen är fylld med vatten och snart börjar vattennivån sänka. Skeppet heter M/S Vinkeri. | Övre porten och bron över kanalen | Nedre porten öppnas |
© Bilderna tagna av Kyllikki Kankkunen 1991
Fartyget seglar ut under porten. Bild: Kyllikki Kankkunen, 1991. | Så här ser kanalområdet ut. Vattenkraftverket Kuurna är på höger. Bild: Kyllikki Kankkunen, 1991. | Vägen vid den gamla Kuurnakanalen. Bild: Riitta Kankkunen, 2001. |
Vägen vid den gamla kanalen. | Ett minne av den gamla kanalen och vägen till picknickplatsen. | Det gamla kanalområdet uppströms. Man kan fortfarande skilja formen av det gamla stenarbetet. |
© Bilderna tagna 2001 av Riitta Kankkunen
Den andra Kuurnakanalen 1968 - 1971
När den nya Kaltimokanalen byggdes planerades det att hela älven Pielisjoki förvandlas till en farled som kan användas för flottning av timmerbuntar. Enligt planen skulle det byggas ett vattenkraftverk och en timmerflottningssluss i Kuurnankoski fors. Dammen skulle möjliggöra höjning av vattennivån så att forsarna ovanför Kuurna försvann och de gamla slussarna inte längre behövdes. Man ville påbörja arbetet i Kuurna redan efter Kaltimo kanalen och en syneförrättning hölls i oktober 1958. Den nya vattenlagen som då förbereddes förorsakade svårigheter för planen. Enligt lagen måste byggaren, Kuurnan Voima Oy, köpa alla de områden som skulle hamna under vatten. Detta var en av de frågor som försenade arbetet. Vattenkraftverket fick byggnadstillstånd i juni 1967.
Slussbygget
Byggandet av en timmerflottningssluss påbörjades 1968. Enligt planen gjordes det en sluss vars storlek och princip motsvarar Kaltimo slussen (se Kaltimo kanal). Den nya Kuurna slussen öppnades för trafik i juli 1971 samtidigt med den öppna kanalen i Utra.
Kanalens dimensioner
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Nyttolängd | Slussens bredd | Slussens djup |
? m | 5,6 m | 1 | 85 m | ? m | 16 m | 2,4 m |
Det gamla kanalområdet. Bild: Riitta Kankkunen, 2001. | Formen av vallen finns kvar. Bild: Riitta Kankkunen, 2001. | Sagoskogen och en gammal pollare på kanalön. Bild: Riitta Kankkunen, 2001. | Bogserbåten Parkko och en pråm lämnar Kuurna slussen. Bild: Riitta Kankkunen, 1995. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Filmhistoria
Enligt en bok som behandlar byn Paihola har Pauli Kilpeläinen gjort en kortfilm av älven Pielisjoki mellan Kuurna och Joensuu på 1950-talet. Filmen visar hur älven såg ut före höjning av vattennivån.
Kuurna kanaler i dag
Den nya Kuurnakanalen används flitigt av sjöfarten och renoverades för ett par år sedan. Kanalen ser ut som när den byggdes 1971.
Den gamla Kuurnaslussen finns kvar men ligger under vatten. Vattendragens form och strandvallar påminner om en gammal kanal. Om man går bredvid kanallinjen kan man se några av kanalens stenpollare. Avståndet mellan fastlandet och kanalön är kort men strömmen är mycket stark så det lönar sig inte att försöka simma över för vattnet är också mycket brunt och man kan lätt skada sig mot slussväggar som ligger under vattenytan.
Området används av båtturister som övernattar där. Farleden genom kanalen har märkts med remmare. Den gamla Kuurnakanalen nämns i boken Saimaan käyntisatamat ja kanavat som presenterar alla ställen där det är möjligt att lägga till. Boken varnar för den gamla slussens stenväggar som det är lätt att köra på om man inte är försiktig. Det finns en brygga i den gamla kanalen och den är avsedd för båtar
Riitta Kankkunen © 2005
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast