Den östra sidan är allt som finns kvar av stenslussen som byggdes 1918 - 1923 och revs på 1970-talet. | En del av den gamla porten som tillverkades av Paul Wahl i staden Varkaus. | Den gamla kanalens stenverk. Det nuvarande kanaltornet ligger på vänster. | Minnesstenen med den ryska örnen. Texten på minnesmärket lyder: Alexander II Pielis joen kanava 1874 - 1879. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Den första Joensuukanalen 1876 - 1877 och 1918 - 1923
Grävningsarbetena för Joensuukanalen påbörjades i augusti 1876. Berndt Höök hade planerat att en stensluss skulle byggas men på grund av terrängens kvalitet beslöt man att i stället bygga en sluss av trä. Slussen pålades och en del av den låg på en röst.
Övre kanalen avskiljdes från älven av en pontonbrygga som förankrades med kedjor och tyngder. Pontonbryggan var avsedd att hjälpa fartygen att segla till slussen.
Joensuu kanal blev färdig ganska snabbt och öppnades för trafik i juni 1877. Arbetena dock fortsattes för Joensuukanalen blev hela farledens administrativa centrum. Man byggde bostäder för kanalchefen, byggmästaren, kassören och övervakaren i området.
Den första slussen byggdes i betong under åren 1918 - 1923.
Kanalens dimensioner
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Nyttolängd | Slussens bredd | Slussens djup |
537 m | ? m | 1 | 35,6 m | ? m | 7,7 m | 2,1 m |
Den nuvarande Joensuukanalen. Den ena väggen av den gamla slussen finns bakom den blå skylten Joensuu och minnesmärket ligger till höger om skylten vid forsen. | Joensuu kanalen och forsen Länsikoski och en av stadens flera badstränder, Ilosaari, och restaurang Karjalan talo. | Slussen nedströms. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Kanaltornet och slussen i juni 2005. | Kanalområdet och västra forsen i juni 2005 med restaurangfartyget Elina till vänster. | Kanaltornet renoverades under hösten 2004 och den efterföljande vintern. |
© Bilderna tagna 2005 av Riitta Kankkunen
Den andra Joensuukanalen 1971 - 1973
Kanalens dimensioner
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Nyttolängd | Slussens bredd | Slussens djup |
? m | 0,3 m | 1 | 160 m | ? m | 16 m | 2,4 m |
En kanalport från 1970-talet. När kanalen byggdes fick även allmänheten gå över portarna, men inte längre. De är avsedda endast för kanalpersonalen. | Farleden uppströms, mot staden Nurmes | Fartyget M/S Vinkeri anländer till staden Joensuu och Joensuu kanalen. |
© Bilderna tagna 2004 av Riitta Kankkunen
Passagerarbåt går in i slussen.
© Bilden tagen 2007 av Juha Pitkänen | Den gamla ångbogseraren S/S Lauri i Joensuu kanal.
© Bilderna tagna 2008 av Riitta Kankkunen |
Joensuukanalen idag
Bara en del av den gamla slussen finns kvar vilket syns på några av bilderna här. Den översta delen av slussens östra vägg är synlig.
Den nuvarande slussen är en typisk betongsluss från 1970-talet.. En minnessten över den första kanaliseringen av Pielisjoki finns på ön mellan kanalen och Länsikoski forsen.
När stenen restes var Finland en del av Ryssland och Alexander II var tsar. Det förklarar den ryska örnen på toppen av minnesstenen. Finland hamnade i inbördeskrig 1917 och den ryska örnen ansågs vara en symbol för den gamla makten. Örnen sprängdes 1917 men en ny sattes på plats 1968.
Riitta Kankkunen © 2005
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast