Rhein - Rhen

Slussarna

Från staden Chur till Basel:
168,1 km - Sjöfart förbjuden vid Schaffhausen
172,0km - Rheinfall, ingen båttransport
178,8 km - Kraftverket Rheinau, båttransport på rullbana
181,4 km - Helfswehr kraftverket Rheanau, båttransport på rullbana
183,0 km - Helfswehre kraftverket Rheanau, båttransport på rullbana
202,8 km - Kraftverk Rheinsfelden, sluss
214,0 km - Kraftverket Reckingen, båttransport på vagn
218,0 km - Båttransport på linbana
232,3 km - Kraftverket Albruck-Dogern, båttransport över lindriven rullbana
245.4 km - Kraftverket Laufenburg, sluss
252,4 km - Kraftverket Säckingen, transport med rullvagn
266,6 km - Kraftverket Ryburg- Sxhwörstadt, transport via rullbana
269,8 km - Fördämningen Rheinfelden, passage för mycket små båtar, krantransport för större
270,2 km - Kraftverket Rheinfelden, båttransport med kran 278,7 km - Kaiseraugst, sluss
285,6 km - Birsfelden, sluss

Från ? till mynningen i Nordsjön
163,5 km - Birsfelden
179,3 km - Kembs
193,8 km - Ottmarsheim
210,7 km - Fessenheim
224,7 km - Volgelgrün
240,1 km - Marcholsheim
256,3 km - Rhinau
272,4 km - Gerstheim
287,6 km - Straßburg
309,1 km - Gambsheim
334,0 km - Iffezheim
891,0 km - Driel
922,0 km - Maurik
947,0 km - Tagestein
1017 km - Stormfördämning Maeslantkering, står vanligen öppen

NB Från staden Chur upp till Reichenau där de två källflödena flyter samman är det drygt 10 kilometer.
NB Som synes finns här två olika sätt att mäta Rhens längd. Jag har fått uppgifterna från flera olika käller och kan inte avgöra vilken källa som har rätt. Notabelt är att slussen vid Birsfelden enligt en källa ligger Rhen-kilometer 163,5 och den andra källan på Rhen-kilometer 285,6 kilometer. En anledning kan vara att ena källan enbart räknar den sträcka som kan användas av kommersiell sjöfart och den andra räknar från källflödet. Jag kommer att söka i flera källor efter rätt uppgift.

Anslutande kanaler och floder.
Tillbaka till huvudsidan om Rhen.


Källor: Ett flertal böcker om Europas kanaler, Nationalencyclopedien, Wikipedia, ett flertal farledsbeskrivningar och egna besök på plats.
Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter eller bilder till: mig!

Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.

 

Denna sida ändrades senast