Djupfarleden och kanalerna
Djupfarleden mellan städerna Savonlinna och Kuopio (via Varkaus) byggdes 1969-1972.
Efter de stora slusskanalbyggena i Taipale och Konnus byggdes fem nya kanaler utan slussar. Pussilantaipale (1969-1970), Alajärvi (1970-1972) och Pitkälänniemi (1971-1972) byggdes mellan sjöarna Unnukka och Haukivesi, samt kanalerna Muuraispuro (1969-1970) mellan Unnukka och Voipaalanselkä och Rahasalmi (1970-1971) mellan Voipaalanselkä och Koirusselkä.
Bottenbredd i alla dessa kanaler är 30 meter.
Den första Konnuskanalen 1836-1841
Kanalerna i Konnus och Taipale har en gemensam historia. De byggdes nästan samtidigt och är delar av farleden mellan städerna Savonlinna och Kuopio.
Kanalbygget påbörjades i slutet av sommaren 1836 med att gräva en kanallinje. Man tog nya arbetsmetoder i bruk både i Taipale och Konnus och berg sprängdes här med krut. Trots detta tog gräv- och sprängarbetet en ganska lång tid på grund av att kanallinjen nedströms bestod av berg och att större delen av arbetskraften koncentrerades till kanalbygget i Taipale.
Slussen i Konnus skulle byggas av trä. Höjdskillnaden var bara tre fot och man ansåg att det inte behövdes ett lika kraftigt system som i Taipale. Dessutom ville man spara på resurser. Från första början hade man tänkt på att lösa kanaliseringsproblemet genom att fördjupa Konnusforsen.
En mycket tydlig slussritning finns kvar, men relationsritningarna har försvunnit och det är svårt att följa hur kanalbygget gick framåt under åren.
Slussbygget påbörjades mellan 1839 och 1840 och slussens övre del blev färdig då. Enligt en ritning hade man byggt slussens stödmurar av sten så som i Taipale. Slussen blev färdig i juli 1841. Farleden mellan sjöarna Koirusvesi och Äimisvesi blev färdig efter några viktiga muddringar under sommaren 1842.
Kanalbyggena i Taipale och Konnus tog ungefär fem år och de var de första slusskanalerna i Finland som staten byggde. Då var de även de nordligaste slusskanalerna i världen - en mycket viktig och fosterländsk sak för Finland som då hörde till Ryssland.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Total bredd | Max djup |
366 m | 0,6 m | 1 | 13,6 m | 2,15 m |
Den andra Konnuskanalen 1865-1867
Till vänster timmerflottningsslussen från 1917 till 1919. Bakom timmerbuntarna ses slussen från 1865 till 1867. | Slussen från 1865-1867 anas bakom den nuvarande. | Slussens stenverk |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen
Slussen från 1865 - 1867. Slussen används idag som båthamn. | Hyry förtöjd utanför slussen. | Slussport från 1865 - 1867 |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen
Bygget av den andra Konnuskanalen påbörjades i maj 1865. Den placerades lite öster om den gamla kanalen.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Total bredd | Max djup |
267 m | 0,6 m | 1 | 7,7 m | 2,67 m |
Den tredje Konnuskanalen 1917-1919
Timmerflottningsslussen byggdes 1917 till 1919 över den äldsta slussen i Konnus. | Timmerflottningsslussen sedd från andra hållet. |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen
Den första Konnuskanalen (1836-1841) byggdes om till timmerflottningssluss under åren 1917 till 1919 genom att dimensionerna utvidgades. Den nya slussen blev 7 meter bred och 125 meter lång. Den långa slussen antogs att vara snabbare jämfört med de vanliga slussarna när det gällde att slussa timmerbuntar.
Slussens enorma längd gav bara hälften av den nytta som man hade räknat med. Dåtidens portteknik tålde inte att porten öppnades innan vattennivån i slussen var i nivå med vattnet utanför. På grund av detta slussade man timmer precis som båtar, och buntarna måste dras manuellt eller med ett särskilt system in i slussen och ut ur den vilket tog ganska mycket tid.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Total bredd | Max djup |
125 m | 0,7 m | 1 | 7 m | m |
Den fjärde Konnuskanalen 1969-1971
Nuvarande slussen sedd mot Varkaus. De äldre slussarna ligger till vänster (men syns inte här). | Slussen sedd från andra hållet. | Södra portarna öppnas. Det är mycket liten nivåskillnad. |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen
En plan för en ny djupfarled mellan städerna Savonlinna och Kuopio presenterades 1967. Den gamla kanalen (1865-1867) i Konnus kunde inte användas, för den var alldeles för liten för timmerflottning och timmerflottningsslussen (1917-1919) var inte tillräckligt snabb för tidens krav.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Total bredd | Max djup |
160 m | 0,6 m | 1 | 13,3 m | 4,8 m |
Näset mellan slussarna | Ett lusthus mellan slussarna | Båten lämnar slussen på vägen norrut. |
Det finns tre kanaler och en fors bredvid varandra i Konnus. Den äldsta kanalen byggdes om till timmerflottningssluss, den äldsta kanalen finns alltså inte kvar. Tyvärr finns det ingen bro över den nya och mycket tätt trafikerade kanalen, som man måste ta sig över innan man kan titta närmare på de gamla slussarna, men det är tillåtet att gå över portarna. De gamla slussarna har broar som man kan använda i stället för de smala portarna.
Riitta Kankkunen © 2004
© Bilden tagen av Sami Vastela | |
Mot slussen från uppströms. |
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast