Is på Donau 2012
Den stränga kylan i Europa vintern 2011/2012 har orsakat stora bekymmer för sjöfarten på Donaudelen av kanalen. På större delen av Donau stoppades all sjöfart. Det är första gången på drygt 20 år detta sker. På sina ställen var isen uppemot en halvmeter tjock, på andra ställen flöt stora isblock omkring och flera av länderna utmed Donau saknar helt isbrytare. Det var runt den 10 februari de första sträckorna stängdes och hundratals fartyg fastnade i hamnar utmed floden.
Vissa källor hävdade att det skulle att ta minst 10 dagar efter kylan har släppt innan trafiken kunde komma igång igen.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
3 500 km | m | 16 | 110 m | 11,4 m | 2,8 m | m | knop |
Näste man att sätta spaden i marken var den bayerske kungen Ludwig I. Han lät gräva en kanal från Bamberg vid Main till Kelheim vid Donau. 1825 startade arbetena på den 173 kilometer långa sträckan. Det krävdes 101 slussanläggningar för att överbrygga höjdskillnaderna.
De många slussarna och kanalens ringa bredd gjorde den svår att använda, men redan vid mitten av 1800-talet fraktades runt 200 000 ton gods varje år! Efter 1900 sjönk dock trafiken på kanalen till runt hälften och alla insåg att kanalen var för liten för tidens krav. Under andra världskriget skadades kanalen och blev ofarbar.
År 1921 bildades bolaget Rhein-Main-Donau AG av Tyska staten och Bayerska fristaten. Detta bolag skulle planera, bygga, bekosta och sedan även förvalta en kanal för att förena Rhen med Donau och göra sträckan farbar för modernt tonnage. Bolaget fick som kompensation vattenkraften i Main, Donau, Lech, Altmühl och Regnitz.
Nu tog det tid för bolaget att planera och skaffa kapital. Först 1962 kunde den första sträckan, floden Main upp till Bamberg, öppnas för den större trafiken. Nästa sträcka, den egentliga kanalen mellan Bamberg och Kelheim öppnades för trafik den 25 september 1992, och därmed var faktiskt hela sträckan från Nordsjön till Svarta Havet farbar, trots att det ännu återstod en hel del arbeten på Donau. Främst för att bredda och fördjupa farleden.
Totalt kommer hela kanalprojektet att kosta 8,5 miljarder DM, varav kanalsträckan mellan Bamberg och Kelheim kostade 4,7 miljarder.
Lär mer om Fossa Carolina här.
Se karta med de olika kanalsträckorna här.
Se bilder från den nuvarande kanalen och Donau här.
Lär mer om slussarna i Donau här.
Lär mer om floden Rhen här.
Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.
Denna sida ändrades senast