Canal ā Grand Gabarit de Charlesroi ā Bruxelles
Kanaal van Charlesroi naar Brussel

Kanalen startar i Charlesroi där den sammanstrålar med floden Sambre. Den slutar i centrala Bryssel där den går över i Bryssel-Scheldt-kanalen.
Total längd 68,2 kilometer.

Kanalen byggdes under första hälften av 1800-talet främst för att underlätta transporten av kol från de många gruvorna i södra Belgien till de stora städerna Bryssel och Antwerpen. Den kallades då kort och gott "Kolkanalen".
Från början fick den inte mindre än 38 slussar, åtskilliga öppningsbara broar och en kilometerlång tunnel som inte klarade att båtar möttes.
På den tiden krävde en resa från Charlesroi till Bryssel minst 5 dagar.
Under 1960-talet moderniserades kanalen för att klara pråmar på 1 350 ton. Bland annat skapades en helt ny kanal mellan den gamla tunneln vid Godarville till Ronquičres. Här försvann i ett slag 16 slussar och en alltför smal tunnel. Hela kanalen breddades och den rätades på ett antal andra ställen.
Vid Ronquičres byggdes ett sluttande plan för att överbrygga en höjdskillnad på cirka 70 meter. Detta sluttande plan har blivit ett omtyckt turistmål.
Efter denna modernisering tar en resa från Charlesroi till Bryssel knappt 2 dagar.

Denna kanal har mestadels trevliga omgivningar och är därmed fin att åka på, men man passerar också mindre trevliga områden.
Kanalstarten i Charlesroi är ett mindre trevligt område. Här startar kanalen i en sluss belägen mitt inne i ett aktivt järnbruk. Buller och bång hela tiden och därtill en massa rök och oljud!
Järnbruket är dock snabbt passerat och därefter blir omgivningarna snabbt lantliga.
Vid staden Seneffe passeras stora industriområden, vilka följs av nya lantligt trevliga områden..
Vid infarten till Bryssel väntar åter en del industriområden innan det är dags att segla fram genom stadens centrala delar.

 

Läs här den gamla sträckningen vid Seneffe.
Läs här om Bellecourt shore, numera Bellecourt branch.
Här finns fakta om och bilder från slussarma.


Källor: Ett flertal farledsbeskrivningar och egen seglats på plats.

Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter eller bilder till: mig!

Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.

 

Denna sida ändrades senast