Kort Historia:
Redan under 1700-talet diskuterades en kanalförbindelse dels mellan Vänern och Stora Le, men också mellan Vänern och sjöarna Ånimmen och Ärr. Alla insåg att en förbindelse upp till Stora Le skulle bli bäst men också dyr och svår att genomföra. En förbindelse till Ånimmen och Ärr däremot kunde ordnas relativt lätt och billigt.
1765 fanns förslag om rensning och kanalisering av båda lederna till behandling hos dåvarande Strömrensningskommitten underställd Kungl. Maj:t. Men inget beslut togs.
Invånarna runt Ärr lät 1826 utföra undersökningar och en ansökan lämnades till Kungl. Maj:t, som först 1833 initierade en ny undersökning ledd av Nils Ericson. Han kom fram till att en kanal här skulle kosta 70 000 riksdaler. Ett bolag bildades i trakten. Detta bolag lovade svara för halva kostnaden om staten tog den andra halvan. Men förslaget fick vänta. Kungl. Maj:t ansåg att en kanal ända till Stora Le var viktigare.
Inte heller vid senare propåer blev det några statliga pengar till en kanal från Ärr till Ånimmen och vidare till Vänern. Efter nytt avslag av 1841 års riksdag byggde ett antal bruksägare på egen bekostnad en sluss av trä mellan Ärr och Ånimmen. Över edet vid Snäcke anlades en hästjärnväg.
Denna slussled var i bruk ett antal år, men var inte av samma standard som Dalslands kanal som stog färdig 1868. Under åren 1872 till 1874 byggde så det privata Snäcke Kanal AB en ny kanalförbindelse med slussar både vid Strömmen och Snäcke för drygt 43 000 kronor. Redan efter några år gick bolaget i konkurs och kanalen köptes då av Snäcke Nya Kanal AB.
Ingår numera i Dalslands Kanal AB.
Snäcke kanal passerades 1930 av 600 fartyg.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
17,4 km | 4,2 m | 2 | 21,0 m | 4,0 m | 1,9 m | 14,0 m | 5 knop |
Infarten till slussen | Inne i slussen i väntan på broöppning | Infarten och Östebosjön | Bro och sluss sedda från Ånimmen |
Infarten till slussen från Ånimmen | Slussvaktaren får veva | . . . och öppna och stänga | I väntan på |
Infarten till slussen från Ärr | Den "fria" forsen vid sidan om slussen | Dämmet vid sidan om slussen | Nedslussningen blir en |
Henriksholm | Kvartsitbrottet |
Herrgården Henriksholm på | Resterna av kvartsitbrottet vid sjön Ärr |
Tryck här för att komma tillbaka.
Denna sida ändrades senast