Valkeakoski kanal
Valkeakosken kanava
Vattenbussen m/s Birger Jaarl ägd av Laiva Oy Matkailu på kanalen i skiftet mellan 1940- och 1950-talen.
Se fler historiska bilder ur Ari Siréns bildsamling.
Valkeakoski kanal går mellan Mallasvesi och Vanaja.
Längelmavesi- och Mallasvesi-Hauho-farlederna passerar Valkeakoski på sin väg mot Vanaja. Denna fors var ett stort hinder då sjöfarten ökade kraftigt under första halvan av 1850-talet.
Flera mindre forsar uppströms hade muddrats under åren 1818 till 1820. Då återstod hindret vid Valkeakoskis fors med en fallhöjd på nästan 5,5 meter.
Trots att man betvivlade projektets lönsamhet beviljade riksdagen 1864 anslag för att bygga kanal förbi Valkeakoski fors.
Arbetena startades våren 1867 vid Apiaströmmen cirka en kilometer uppströms Valkeakoski. Man grävde en kanal i en sidogren av Apiaströmmen och sjöfarten kunde denna vägen komma ända fram till Valkeakoski. Dessa arbeten slutfördes redan under 1867.
Än idag går farleden denna väg.
Kanalen i Valkeakoski förlades till norra sidan av forsen. Här byggdes två slussar med en längd vardera på 35,6 meter och en bredd på 7,55 meter.
Arbetena kom snabbt igång och redan under sommaren 1869 kunde trafik passera trots att arbetena då inte var avslutade.
Ett hus till slussvakten byggdes under samma period.
Tack vare kanalen utvecklades sjöfarten i området kraftigt. Främst godstrafik, men även en del passagerartrafik. Farledens och kanalens djup
var bara 1,5 meter vilket orsakade problem. Uppströms kanalen tvingades man ofta muddra farleden för att få godtagbart djup.
Under 1900-talets första del utvecklades flottningen kraftigt i kanalen.
Under 1950 flottades 250 000 ton timmer. Farledens leddjup var bara 1,5 meter men ofta var det verkliga djupet bara 1,3 meter. Dessutom var det mycket svårt att styra in timmerflottarna i kanalen på grund av den starka strömmen.
Därför startades i slutet av 1940-talet en utredning om möjligheterna att bygga en flottningssluss. Utredningen visade att det bästa vore att bygga en ny kanal vid kraftverket på forsens södra sida.
Den nya slussen byggdes under åren 1950 till 1955. Den fick en längd av 160 meter, en bredd på 8 meter och ett djup på 2,5 meter.
Den gamla kanalen fylldes igen i början av 1960-talet. Under åren 2002-05 renoverades hela området av Myllysaari museistiftelse. Den övre delen av den gamla kanalen grävdes fram och över den byggdes en bro av den ursprungliga modellen.
Lastbilstransporter avlöste så småningom flottningen, vilken helt upphörde på denna farled i slutet av 1960-talet.
Kanalen används numera bara av turistbåtar och nöjesbåtar. Fartygstrafiken är liten då det numera inte går några linjer till Längelmävesi- och
Hauhofarlederna.
Valkeakoski kanal är numera utrustad med självbetjäning och är en av de mest utnyttjade kanalerna i Funland, med sina mellan 3 000 och 4 000 slussningar per år.
Tarmo Hurskainen © 2006
|
|