Hela farledens längd är 27 kilometer, och den grävda kanalen genom Falsterbonäset är 1 600 meter lång.
Max höjd 3,9 meter gäller när Höllviksbron är nedfälld. Vid öppen bro fri masthöjd. Farledens bredd är 25 meter.
Kanalen har en långsluss med 1000 meter mellan slussportarna. Vid extrema väderförhållanden kan det vara upp emot en meters nivåskillnad mellan Östersjön och Öresund. Vid sådana tillfällen blir strömmen inne i kanalen så hög att många båtar inte kan passera igenom. Slussen byggdes alltså för att underlätta vid dessa tillfällen.
Det ursprungliga djupgåendet i kanalen var 6,7 meter. Sedan cirka 10 år tillbaka är djupgåendet begränsat till 5 meter på grund av en uppgrundning strax söder om kanalen. Denna begränsning har gjort att nyttotrafiken i kanalen minskat betydligt. Tidigare kunde fartyg på upp till 15.000 ton passera. Nu går det bara för fartyg på cirka 5.000 ton.
Från 1 januari 2003 gäller ett leddjupgående på 4 meter i kanalen. Från samma datum sker broöppning endast på fasta tider, en gång per timma, av hänsyn till den ökande trafiken på riksvägen. Dessutom blir det inga broöppningar alls nattetid.
I samband med nyordningen har Sjöfartsverket minskat bemanningen från åtta till fyra personer. Och dessa fyra, skall förutom broöppningar, även svara för målning och underhåll av bojar och prickar.
Småbåtshamnen arrenderas ut till Falsterbokanalens Båtklubb.
Manövertornet | Småbåtar förtöjda i kanalen | Vy österut i kanalen. |
© Bilderna tagna 1999 av Ingemar Nordlund
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
1,6 km | 0 m | 1 | - m | 24,8 m | 5 m | 3,9 m | 5 knop |
På ingång mot kanalen norrifrån | Inne i norra hamnen | Framme vid bron |
© Bilderna tagna 2004 av Bosse Arnholm
Bron och norra slussporten akteröver | Södra slussporten föröver | Södra slussporten passerade | Södra infarten till kanalen |
© Bilderna tagna 2004 av Bosse Arnholm
Läs också om Ammerännan.
Från andra världskriget
Min far, Ragnar Hasselgren, var under kriget båtsman i Falsterbokanalen. Hans uppgift var att köra ut lotsar till fartyg som skulle genom kanalen.
Far berättade att vid ett tillfälle kom det ett fartyg med judar som skulle till koncentrationsläger i Tyskland. Ett flertal hoppade över bord vid bron och tog tag i vajrarna som är kopplade till skärmen. Dessa vajrar var fransade (det stack ut trådar) och min far kallade dessa för "horungar". Far och några andra gick ut med lotsbåten och tog hand om dessa stackars människor som dock troligen räddade livet. Deras händer var alldeles söndertrasade.
Lars Hasselgren
Militära historier:
Det bör ha varit i slutet av femtiotalet, kanske i början av sextiotalet, som fregatten Mode gick igenom Falsterbokanalen i hög fart. Ett antal småbåtar som låg förtöjda vid pirarna slet sig och krossades av svallet.
En annan känd historia om samma "kommisgast" gällde när han som befälhavare under en flottmanöver beordrade Magne eller Munin (där är vår uppgiftslämnare inte riktigt säker) att med högsta fart passera en trång passage i Stockholms skärgård. Han skyllde sedan vid rättegång på att man simulerade ett flyganfall mot skutan och då var det bråttom.
Det var inte förmildrande att han vid min 25 knops fart fick se några damer på en brygga som tvättade mattor i vattnet. Han har då tagit mikrofonen till orderhögtalaren och ropat: "Tvätta Ni käringar, så sköljer vi".
Gummorna åkte i spat och mattorna försvann.
Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter till: mig!
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 13-05-21