Ursprungligen ett naturligt vattendrag. Uppgrundningen tycks ha varit menlig för sjöfarten redan under 1500-talets mitt.
Flera upprensningar gjordes under århundradenas lopp. De första redan på Gustav Vasas order under 1500-talet, och detta underhölls sedan ganska väl, men på 1700-talet tycks leden inte varit farbar längre.
Under åren 1820 till 1840 grävdes så Väddö Kanal som fick den sträckning vi känner igen idag. Leden öppnades för trafik 1835.
1899 till 1902 rätades, breddades och fördjupades farleden och fick den utformning den har än idag.
Traditionen säger att kanalen grävdes av ryska krigsfångar. Men detta är helt fel, den grävdes av svensk militär.
Redan Gustaf Vasa befallde att en kanal skulle grävas i denna gamla igenslammade traditionella farled, men projektet förverkligades först under åren 1820 till 1832. Bygget kostade då 638 434 kronor vilket staten betalade. Kanalen fick då ett djup av 2,4 meter och en farledsbredd av 6,0 meter. Under åren 1898 till 1904 förbättrades kanalen och fick djupet 3,1 meter och farledsbredden 10, meter.
Det officiella djupet har under senaste åren sänkts till 2,0 meter.
På Älmstas museum finns kanalens hela historia väl dokumenterad. Detta museum är öppet dagligen under sommaren.
Kanalen används idag främst av nöjesbåtar. Cirka 20 000 passerar kanalen varje år.
Sommartät trafik | Sommartät trafik | Höststämning |
Vinterstämning | Vinterstämning |
© Bilderna tagna av Birgitta Åsbrink
Väddöidyll | Väddöidyll | Väddöidyll |
© Bilderna tagna 2001 av Margareta Paréus
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
15 km | 0 m | 0 | ? m | ? m | 2,0 m | 16 m | 5 knop |
Se även Wilhelm Thams Beskrifning öfver Stockholms län år 1850, förmedlad av Projekt Runeberg.
Tryck på denna pil för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 12-11-19