Tjärnshyttans eller Kärnshyttans kanal

Transporterna var livliga på Örtensjöarna. Från Mölnbacka till Tjärnshyttan fraktades malm och som returfrakt tackjärn. Mölnbacka hade eget rederi med stora pråmar som inte kunde dras genom den smala och krokiga Tjärnsälven. Vid sida om älven grävdes en rak kanal. Det är ovisst när detta skedde, men trafiken bör har upphört då verksamheten vid Tjärnshyttan lades ned 1888. Då fick forsen i stället driva en kvarn.

Strax nedanför fallet, där det ligger ett litet kraftverk, och vy motVästra Örten.

Vy mot söder, tvärs över kanalen. På andra sidan kan man skymta Tjärnsälvens maturliga lopp.

Ännu en bild ner  mot Västra Örten.

© Bilderna tagna 2010 av Åke Johansson

Strax nedanför fallet, där det ligger ett litet kraftverk, och vy motVästra Örten.

Vy mot söder, tvärs över kanalen. På andra sidan kan man skymta Tjärnsälvens maturliga lopp.

Ännu en bild ner mot Västra Örten.

Längs nästan hela norra sidan av kanalen finns en slagghög från järnbrukstiden.

Vy uppströms

Slagg

© Bilderna tagna 2010 av Åke Johansson

Längs nästan hela norra sidan av kanalen finns en slagghög från järnbrukstiden.

Vy uppströms

Slagg


Källor: Bengt Stjernlöf, Transporter på Klarälven, 2005. Sven Tågmark, Björklången, sjön som försvann, utgiven av Nyeds Hembygdsförening i samarbete med Tidafors IF, 2002.
Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter till: mig!

Tryck på denna pil för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.

 

Denna sida ändrades senast 12-11-19