Kort historia:
Farleden tycks ha använts mycket tidigt. Den omnämnes redan vid mitten av 1600-talet då som igenlagd.
Den nuvarande kanalen grävdes under åren 1832 till 1834 främst för att underlätta införseln av grönsaker till Stockholm, men också för att försköna Djurgården genom torrläggningen av de så kallade Isbladsträsken.
Kostnaden uppgick till 50 978 riksdaler, varav den så kallade Djurgårdskassan bidrog med 7 500. I den kostnaden ingick järnbron vid Djurgårdsbrunn.
Kanalen blev 2 000 alnar lång, 4 fot djup, 20 fot bred vid botten och 50 fot bred vid vattenytan.
© Bilderna tagna 1999 av Josephine Ebbersten | ||
Djurgårdsbron | Djurgårdsbron |
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
1 km | 0 m | 0 | ? m | 9,5 m | 2,1 m | 3,1 m | 5 knop |
Östra mynningen sedd från Lilla Värtan | Östra bron sedd från öster | Vy västerut i kanalen |
Vy västerut mitt i kanalen | Kanalens västra bro sedd från öster | Den västra bron sedd från väster | Roddklubbens hus på norra kanalsidan |
Västra mynningen sedd från väster | Västra mynningen sedd från Djurgårdsbrunnsviken | Vy öåt öster vid kanalens mitt |
© Bilderna tagna 2004 av Bosse Arnholm
Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter till: mig!
Tryck här för att komma tillbaka till Stockholmssidan.
Denna sida ändrades senast