Kort historia:
Denna farled, utan sluss, öppnades 1865. Bygget kostade 34 208 kronor varav staten bidrog med 7 000 kronor. År 1921 passerade 1 136 farkoster genom farleden.
Kanalen grävdes 1863 till 1864 i samband med att Brunnsvikens nivå sänktes till samma nivå som Saltsjön. Detta företag var till nytta, inte enbart för sjöfarten, utan även för sanitetsläget i huvudstaden, då Brunnsviken på den tiden fick ta emot oräkneliga mängder avfall och skräp från staden. Viken liknade väl mest ett avloppsdike.
Farleden försågs 2000 med "trafikljus" som följd av olyckstillbud orsakade av ökad turisttrafik med stora båtar, större båtar i de fyra båtklubbarna och mängder av kanoter. Alltför många trodde att de hade förkörsrätt.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
200 m | 0 m | 0 | ? m | 4,0 m | 1,6 m | 5,4 m | 5 knop |
Den östra infarten till kanalen | Den östra infarten till kanalen | Inne i kanalen |
Inne i kanalen på väg mot Bruinnsviken | På väg ut i Bruinnsviken | Kanalen sedd från Brunnsviken |
Kanalen sedd från Brunnsviken | Kanalen sedd från Brunnsviken | Kanalen sedd från Brunnsviken |
© Alla bilderna tagna 2004 av Bosse Arnholm
Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter till: mig!
Tryck här för att komma tillbaka till Stockholmssidan.
Denna sida ändrades senast