De första försöken
Ett första försök att bygga en kanal från Saima till Vyborg gjordes av slottsherren Erik Bielke i början av 1500-talet. Detta försök misslyckades och kanske var det bäst så. Hade man lyckats ta sig igenom åsen och berget nära Lappeenranta kunde det slutat med en stor naturkatastrof och att Saima tömts på allt sitt vatten.
Nästa försök gjordes 100 år senare då Karl IX befallde att en kanal skulle byggas mellan Saima och Finska viken. Amiralen Pentti Juusten utsågs till ledare för arbetena som startades 1607. Men när Juusten avled 1609 stoppades arbetena och återupptogs aldrig. Man kan dock fortfarande se spår av den grävning som gjordes cirka en kilometer öster om den nuvarande kanalmynningen.
Sveriges intresse för en vattenväg mellan Saima och Finska viken avtog efter freden i Stolbova 1617, men Per Brahe föreslog 1638 en kanal och han antydde att kanalen skulle kunna byggas ganska billigt. Men förslaget tillstyrktes inte då man insåg att kanalen skulle kräva många slussar.
I slutet av 1700-talet och början på 1800-talet gjordes några framställningar om kanalbygge men det var först på 1820-talet som den första utredningen kom till stånd. Det var naturligtvis Fredrik Hällström som gjorde den. Resultatet blev att en kanal skulle kräva 28 slusser och då statens ekonomiska situation var ganska dålig fattades inget beslut om bygge.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
57,2 km | 76 m | 8 | 78 m | 12,5 m | 4,2 m | ? | knop |
Gammalt vykort från Taipaleen mutka i Saima kanal. | Baksidan av samma vykort. |
Se bilder från Mälkiäslussen Se bilder från Mustola sluss Se bilder från Soskua sluss | Saima kanal i Lauritsala, Villmanstrand, bredvid det område där en stor bostadsmässa anordnades 1999. © Bilden tagen av Riitta Kankkunen, 1999 |
Den andra Saima kanalen
Den tredje Saima kanalen
Finland började direkt efter kriget sondera möjligheterna för att öppna Saima kanal, men det dröjde cirka 15 år innan Sovjetunion gick med på att hyra ut kanalområdet till Finland. Regeringen föreslog år 1962 riksdagen att kanalen skulle byggas för fartyg med 65 meters längd, 9,6 meters bredd och 4,2 meters djup. Riksdagen beslutade att man måste utreda alternav för större fartyg.
Efter dessa utredningar beslutades att bygga kanalen för följande mått på fartyg: längd 78 m, bredd 11 m, djup 4,2 m och masthöjd 24,5 m. Bottenbredden på öppna kanalen skulle vara mellan 28 m och 45 m. Kanalbygget startades 15 november år 1963.
Kanalen öppnades för trafik år 1968. Den var nu 43 km lång med åtta slussar med lyfthöjder från 5,5 m till 12,7 m. Samtidigt hade på Saima byggts djupleder från kanalen till Varkaus och Joensuu.
Senare byggdes djupled även till Kuopio, Puhos och Siilinjärvi.
Den blygsamma trafiken på kanalen i början var en stor besvikelse, men på 1970-talet började trafiken öka starkt. Kanalen har under åren reparerats och numera kan fartyg med 82,5 meters längd, 12,6 meters bredd, 4,35 meters djup och 24,5 meters masthöjd passera.
Numera transporteras cirka 2,4 miljon ton varor varje år på kanalen.
Hyresavtalet mellan Finland och Sovjetunionen om kanalen går ut år 2013.
Vintertrafik på Saima
Saima kanal är stängd i allmänhet två till tre månader under vintrarna trots att slussportarna har utrustning för att frosta av. Problemet finns på den öppna delen av kanalen där is skockar sig till tjocka högar. Det blir då omöjligt att hålla leden öppen trots hjälp av isbrytare. Man planerar nu att använda varmt spillvatten från kraftverk för att hålla kanalen isfri.
Vintertrafik på Saimas djupleder startades år 1990. Bärgaren och isbrytaren m/s Arppe håller djuplederna öppna och på fraktfartyg och pråmar
transporteras virke till olika fabriker. Det är rederiet Mopro Oy som håller denna trafik igång.
Mopro Oy på finska och på engelska http://www.mopro.fi
Tarmo Hurskainen © 2005
På YouTube finns en gammal svartvit film om Saima kanal. Klicka på bilden nedan för att se den.
Saima kanals museum ligger vid Mälkiä och Mustola slussar.
Där kan man bekanta sig med kanalkonstruktioner och -byggnader från olika tidsåldrar. Utställningen om Saima kanals historia finns i det hus som tidigare tillhörde distriktschefen. Huset byggdes år 1845 och dess värdefulla gård har nyligen renoverats. I uthuset finns en utställning om Suvorovs kanaler.
Finska sjöfartsverket har en utmärkt hemsida på engelska om Saima kanal.
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast