Kanalbyggandet i Kerma 1903 - 1905
Arbetet i Kerma påbörjades 1903. Kanallinjen gick genom ett näs mellan sjön Kermajärvi och viken Koskilahti. Grävarbetet och stenslussen blev färdiga 1905 och en rullbro över kanalen byggdes samtidigt.
Kanalmått:
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Slussens längd | Slussens bredd | Slussens djup |
Cirka 200 m | 2,3 - 2,4 m | 1 | 36 m | 7,5 m | 2,1 m |
© Bilderna | ||
Kerma kanal och svängbron nedströms. | Båten har lämnat Kerma kanalen |
S/S Kallavesi går in i Kermaslussen på vägen frånKuopio mot Savonlinna i början av 1980-talet. | Nu går det att stiga ombord på översta däcket. | S/S Kallavesi fortsatte till Savonlinna men S/S Heinävesi seglar till Kuopio. Ännu i början av 1980-talet var det möjligt att byta fartyg i Kerma kanalen men trafiken minskade och numera är det bara ett ångfartyg som seglar mellan de två städerna. |
Kermakanalens övre slussport. | Övre slussporten och bron bakom slussen. | Nedre slussporten och bron. |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen 2005
Kanallinjen nedströms mot Vihovuonne. | Kanalvaktens hus. |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen 2005
Hynnilänsalmi bro. | Slussen |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen 2005
Kanallinjen uppströms mot Karvio. | Är denna bro den gamla Joensuu bron eller inte? | Slussens nedre port mot Vihovuonne. |
© Bilderna tagna av Riitta Kankkunen 2005
Kerma kanalen i dagRiitta Kankkunen © 2005
© Bilderna | |||
Passagerarfartyg m/s Puijo i slussen. | Nöjesbåtar i slussen på väg nedströms. |
| Kanalen från den nedre strömmen. |
Tryck på denna slussport för att komma tillbaka till samlingssidan för finska kanaler.
Denna sida ändrades senast