Örebro kanal | ![]() |
Förbinder via Svartån Örebro med Hjälmaren.
Väntan på slussning | Inne i slussen | Under slussningen |
© Alla bilderna tagna av Hans Rosell | ||
På väg ur slussen | Gästhamnen |
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
Cirka 3 km | 2 m | 1 | 30 m | 7 m | 2,1 m | Obegränsad m | 3 resp 5 knop |
Kort historia:
Svartån kanaliserades i samband med Hjälmarens sänkning på 1880-talet. Kanalen och slussen invigdes den 24 september 1888.
Slussportarna byttes ut 1939 och vid en renovering åren 2008/2009 fick portarna delvis maskinell manövrering.
Örebro hade tidigt en ansenlig sjöfart, men landhöjningen omöjliggjorde så småningom denna. Ett uppsving fick sjöfarten då Hjälmare kanal byggts, men då kanalen från början var tämligen dålig och inte alltid farbar, hindrades sjöfarten.
I samband med sänkningen av Hjälmaren och Kvismaresjöarna under 1880-talet förbättrades dock farlederna i Hjälmaren och under åren 1886 till 1888 kanaliserades Svartåns utlopp i Hjälmaren på en sträcka av 2,5 kilometer. Farleden fick ett djup på 2,3 meter och vid Skebäck byggdes den sluss som än idag finns kvar.
Svartån medströms från slussen med Skebäcksbron i bakgrunden. | Örebro Kanotförenings klubbhus | Svartån uppströms Skebäcksbron med Örebro Kanotförenings hus till vänster och slussen till höger i bakgrunden. | Svartån nedströms Skebäcksbron. |
© Bilderna tagna 2008 av Niclas Nordström | |||
Skebäcksbrons manöverhus ser nästan ut som en fyr! | Skebäcksbron, byggd 2002, med manövertornet till höger har en segelfri höjd på 3,6 meter vid normalt vattenstånd. | Svartån uppströms med Skebäcksbron i bakgrunden. |
Örebro kanal medströms mot Skebäcks småbåtshamn. | Vy över Skebäcks småbåtshamn. | En annan del av Skebäcks småbåtshamn med Örebro kanal uppströms. | Örebro kanal nedströms Skebäcks småbåtshamn. |
© Bilderna tagna 2008 av Niclas Nordström
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 12-11-19