Men på 1960-talet tog planerandet ny fart. Inom Siljans Båtförbund började man diskutera en småbåtsled den 35 mil långa vägen från Siljan till havet. Eldsjälen Hans Kers studerade Dalälven från Siljan till havet och kunde konstatera att det vore mycket intressant med en kanalled här - även för nytttotrafik.
1968 bildades Dala Kanalsällskapet och året därefter författades en första skrivelse till landstinget med en begäran om utredning av ett sådant projekt.
Först vid mitten av 1990-talet kom denna utredning till stånd. Det var regeringen som gav Sjöfartsverket uppdraget. En förstudie presenterades i januari 1998 och visade bland annat att en kanal från Siljan till Gävlebukten skulle bli något billigare än motsvarande utbyggnad av landsvägar eller järnväg. Förstudien kom fram till en total kostnad på mellan 11 och 12 miljarder kronor.
Två olika alternativ utreddes, dels via Dalälvens hela sträckning från Siljan till havet, dels från Siljan via Dalälven ner till Mälaren, varifrån man når Östersjön. Alternativet att följa Dalälven hela vägen till havet skulle bli billigare.
Inget beslut om att eventuellt bygga eller låta bli att bygga denna kanal har ännu tagits.
Under utredningens gång studerades pågående och planerade kanalbyggnationer i Finland och Tyskland. Internationellt sker just nu stora satsningar på kommersiella kanaler, vilket gett erfarenheter som kan användas både vid ett eventuellt bygge av Dala kanal eller exempelivs vid en utvidgning av Trollhätte kanal.
Planerna är att båtar skall köras på trailer förbi alla hinder inom Borlänge. Det är en sträcka på cirka 7 kilometer.
En fast bro och ett par flottbroar beöver byggas om eller göras öppningsbara.
En ny kanal grävs och anläggs där den gamla påbörjade Gråda kanal idag finns.
Trailertransport cirka 50 kilometer till sjön Barken vid Smedjebacken och Strömsholms kanal.
I de förstudier som gjorts beräknas kostnaden för att genomföra denna bantade version av Dala kanal till drygt 50 miljoner kronor. Man har också kommit fram till att denna farled kan bära sina egna driftskostnader.
Den del av förstudierna som nu är finansierade beräknas pågå under hela 2005 och 2006. Under detta skede skall man slutföra alla samråd, miljöutredningar och tillståndsprocesser, arkeologiska undersökningar, detaljplanering av kanal, slussar och broöppningar, kartering och utrprickning av farleden, skapa trailingmöjligheter och ordna ankringsplatser utmed farleden.
Läs mer om detta på Farled Dalarnas hemsida.
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast