Munksjö kanal
I Jönköping är det officiella namnet på denna kanal Hamnkanalen.
Jönköping har sedan urminnes tider haft sin hamn inne i Munksjön i skydd från Vätterns vilda innanhav, även om en stenbrygga även funnits ute i Vättern sedan 1600-talet. Allt som oftast har den korta åförbindelsen, cirka 300 meter, mellan Munksjön och Vättern grundats upp och man har tvingats rensa och förbättra farleden. Redan Gustav Vasa gav order om upprensning och pålning för att förbättra framkomligheten.
Bygget av Göta kanal betydde mycket för Jönköping som hamnstad. Industrin utvecklades kraftigt. För att dra fördel av detta förbättrades både Munksjö kanal och hamnen inne i Munksjön, men vid 1900-talets början var kanalen och de tre broarna ett stort hinder för sjöfarten och 1914 utvidgades den yttre hamnen avsevärt.
Den första järnvägsbron byggdes 1863 och den ersattes av en svängbro 1929.
Infarten från Vättern | Fontän mitt i kanalen | Slottsbron är | Nya Skärgården gör sightseeingturer på Vättern. Här ligger hon förtöjd i Jönköpings yttre hamn. |
Broarna över Hamnkanalen
Från norr, alltså från Vättern, räknat finns följande broar över Hamnkanalen:
Gång- och cykelbron, Järnvägsbron, bron vid Hotellplan, Vinnebron med separat gångbro, Slottsbron och Munksjöbron.
Äldre flygfoto från norr som vykort | Äldre flygfoto från sydost som vykort | Modernt flygfoto från söder. |
Fler brobilder och mer fakta om broarna finner du här.
Kanalen
Jönköping fick sina stadsprivilegier 1284 av Magnus Ladulås och låg då väster om Munksjöns utlopp i Vättern. Denna stad brann 1612 och på kunglig befallning skulle staden byggas upp på Sanden, öster om Munksjöns utlopp i Vättern, i stället för på sitt gamla läge. Detta då Sanden var lättare att försvara mot yttre fiender.
I den stadsplan som ritades, under ledning av slottsbyggmästare Hans Flemming, var Storgatan den centrala delen och denna gata följde i stort den gamla landsvägen österut. Ett kvarter söder om denna gata ritade Flemming in en kanal från Munksjön till Rocksjön. Främsta syftet torde ha varit att underlätta transporterna för de många hantverkare som fanns i staden. En hamn anlades också utmed kanalen. Denna hamn, Breda Hamnen, motsvaras idag av Östra Torget.
Breda hamnen användes främst av mindre allmogebåtar som seglade in med sina produkter främst till olika marknader. Hamnen lades igen under 1800-talet.
Kanalen fanns kvar in på 1920-talet.
Inloppet från Rocksjön |
| Här slutar kanalen idag. |
© Bilderna tagna 2008 av Jonas Bergner
|
|
|
|
© Bilderna tagna 2008 av Jonas Bergner
Liljeholms- och Simsholmskanalerna
Detta tillskott av friskt vättervatten i Munksjön räckte inte. Till slut kunde Munksjö pappersbruk inte använda detta vatten som processvatten och Jönköpings Stad tvingades bygga en ny pumpstation vid Simsholmen och gräva Simsholmskanalen. Det friska vattnet pumpades via en kulvert i under Munksjön till bruket. Detta skedde troligen under 1950-talet.
Via Munksjö kanal/Hamnkanalen återförs vattnet till Vättern.
Båda dessa kanaler existerar fortfarande och fyller samma uppgift än idag.
Bilder från Liljeholmskanalen
Kanalen går genom en park och där finns en liten trevlig bro. | Bron från andra sidan. | Kanalens konstgjorda tillflöde, vatten pumpas från Vättern. | Samma motiv som föregående bild, men vy från ett annat håll. |
© Bilderna tagna 2008 av Jonas Bergner
Det är faktiskt inget fejk med bilden utan en vit albino gräsandshona i Liljeholmskanalen vintern 2005 | Samma hona, många änder och svanar övervintrar i kanalen då den sällan fryser. |
© Bilderna tagna 2005 av Jonas Bergner
Bilder från Simsholmskanalen
© Bilderna tagna 2008 av Jonas Bergner | ||
Kanalens inlopp från Rocksjön. | En bit av kanalen. |
Tryck på denna pil för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 12-11-19