MS Skärgården förtöjd utanför Järnvägsbron. | Järnvägsbron med Stora Hotellet i bakgrunden. | Sista bilden av den gamla järnvägsbron från 1863 på gammalt vykort. |
Ett av de sista tågen som passerade över den gamla järnvägsbron. Det skedde den 14 maj 1992 | Söndagen den 17 maj är den gamla bron bortlyft och lagd på fyra trallor. | På morgonen den 18 maj hänger den nya bron i traversbalken är är klar att sänkas ned på sina landfästen. | Vid den östra sidan av den nya bron finns den gamla brovaktarstugan kvar. |
Rullbron, Norra Svängbron
Här fanns från början en rullbro byggd år . . . ?
Denna ersattes 1907, i samband med att spårvagnar sattes i trafik i Jönlöping. Den nya bron blev en svängbro som i sin tur, 1975, ersattes av en bred betongbro för vägtrafik.
Norra rullbron på ett tidigt foto. | Motala Express passerar rullbron på väg genom kanalen. |
Närmast kameran ses Norra Svängbron. | Norra svängbron i öppet läge 1975 strax innan den skrotades och ersattes av en fast betongbro för biltrafik. | Den svängbara spårvagnsbron fotograferad 1975 strax innan den skrotades. |
Vindbron i folkmun, även kallad Södra Svängbron men Klaffbron officiellt
Här fanns den första bron över Hamnkanalen, det var en klaff- och vindbro helt byggd i trä.
Under 1760-talet byggdes en ny avsevärt stadigare bro här. Själva bron byggdes visserligen av trä, men den vilade stadigt på stenfundament. Av en ritning på bron som finns bevarad framgår att den öppningsbara delen var mycket liten vilket försvårade för de allt större fartyg som passerade. De tvingades montera bort sidovanten.
På 1830-talet utvidgades hamnen och fartygen hade blivit allt större. Det blev nödvändigt att bygga en mer ändamålsenlig bro över Hamnkanalen. Man valde då att bygga en rullbro i järn.
Hamndirektionen beslutade att bygga en ny bro över kanalen där. Beslutet togs 1863, men det dröjde till 1877 innan Bergsunds mekaniska levererade denna nya bro. Det var en rullbro som drevs med vattenledningsvatten.
Denna konstruktion tycks inte ha fungerat bra så under åren 1886 till 1887 byggdes den om till svängbro.
När spårvagnstrafiken i Jönköping kommit igång och blev intensiv räckte kapaciteten hos Norra Svängbron inte till. 1915 beslutade därför stadsfullmäktige att bygga en ny bro här. Bygget gick snabbt och redan samma år fanns en ny klaffbro på plats och den ansågs vara en av de modernaste i hela landet. Året efter flyttades all spårvagnstrafik över till denna nya bro och Norra Svängbron fick agera reserv.
Sedan spårvägen lagts ner ersattes bron av en ny för vägtrafik. Det skedde 1961.
Rekonstruktion av den ursprungliga Vindbron. | Denna bro tycks bara lämna en liten öppning för fartygens master. | Rullbron från 1830-talet sedd från söder. |
Stora hotellet med Hamnkanalen och den gamla rullbron i förgrunden. Foto från 1862 | Östra Storgatan med Hamnkanalen och den "nya" Södra Svängbron i förgrunden. | Den nya "Vindbron" med |
Slottsbron
Vid mitten av 1950-talet hade vägtrafiken ökat så mycket att de befintliga broarna över Hamnkanalen inte kunde svälja allt. 1957 påbörjades byggandet av en ny sydligare bro. Efter omfattande utfyllnad av den norra Munksjöstranden, en hel del oväntade avsloppsarbeten och inte minst ett omfattande arbete med själva bron kunde den invigas den 24 maj 1961.
Bron fick fyra körfält och två gångbanor och den byggdes som klaffbro. Slottsbron blev den sista bro över Hamnkanalen som byggdes öppningsbar.
Motala Express passerar den öppnade klaffbron. | Slottsbron sedd från öster. |
Munksjöbron
Denna bro över Munksjön vars byggande startade 2004 och som invigdes den 17 juni 2006 är den största investering som gjorts av kommunen. Totalt kostade bron mer än 100 miljoner kronor.
Bron byggdes som ett sätt att förbättra trafiksituationen i centrala Jönköping.
Munksjöbron går över norra delen av Munksjön och korsar därmed egentligen inte Hamnkanalen. Den får ändå vara med här.
Bilden till höger är tagen från sydost och kommer från Wikipedia.
Tryck på denna pil för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast