Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
9 990 m | 0 m | 0 | m | m | 1,1 m | m | 6 knop |
Skulptur vid hamnen | Hamnen i Hillerstorp | Hamnen i Hillerstorp |
© Bilderna tagna 2002 av Bosse Arnholm
Den ursprungliga strandskoningen | Kanalidyll | Ännu pågår trafik på kanalen |
© Bilderna tagna 2002 av Bosse Arnholm
Åldrande strandskoning | Modern bro mellan Hillerstorp och Flaten | Trollsk stämning |
© Bilderna tagna 2002 av Bosse Arnholm
Sommaridyll | Vy uppströms vid Nybygget | Vy nedströms vid Nybygget |
© Bilderna tagna 2002 av Bosse Arnholm
Kort historia:
I samband med kanalbygget sänktes Mosjön tre meter till Flatens yta. Detta skapade stora arealer bra åkerjord.
Från sjön Flaten valde man att gräva kanalen i en rak sträckning i stället för att följa Storåns vindlande utlopp. På detta sätt blev vägen till Hillerstorp 30 procent kortare. Man kan än idag se resterna av åns ursprungliga lopp som "korvsjöar" vid sidan av kanalen. Utmed denna sträcka utgjordes kanalkanterna av ekspont som slogs ned utmed hela kanalen för att förhindra erosion.
Arbetena kom igång 1904 och avslutades 1910. Marieholms bruk skaffade då två pråmar som vardera lastade tio ton och en bogserbåt för transporterna. Man klarade två transporter mellan bruket och Hillerstorp per dag på detta sätt, att jämföras med att hästtransporterna mellan bruket och Klevstorps järnvägsstation tidigare tagit två dagar.
1939, då andra världskriget bröt ut, upphörde bruket med kanaltransporterna, men dessa återupptogs på 1940-talet då bruket fått nya ägare. Senare började man producera de välkända Marieholmsbåtarna vid bruket och dess båtar provkördes på kanalen, som även muddrades 1960.
Vid stationen i Hillerstorp fanns två stora godsmagasin och ett stickspår genom samhället fram till "hamnen" där ytterligare ett magasin fanns. I Hillerstorp utfördes bl a målning av t ex jordbruksmaskiner. Tillbaka från Hillerstorp fraktades förstås allehanda förnödenheter till bruket och brukssamhället. Ibland gjordes också nöjesresor på lövade pråmar.
En frikyrkoförsamling i Hillerstorp förrättade dessutom dop i "hamnbassängen" vid några tillfällen.
Kanalens främste "skeppare" var mångsysslaren Anton Svärd. En annan som påstås ha utfört denna syssla i sin ungdom var författaren och redaktören Harry Sjöman.
Som följd av ekspontens åldrande samt en ihärdig motorbåtstrafik Flaten - Hillerstorp har kanalkanterna eroderat kraftigt under senare år. Kanalen är dock farbar i sin helhet. Där kanalen från Mosjön mynnar i Flaten växer dock en mängd vass som kan vara svårgenomtränglig. En stor rensning gjordes här år 2003, vilket underlättar mycket.
Efter andra världskriget torde inte mycket godstrafik ha förekommit på kanalen, redan före kriget började lastbilarna ta över transporterna allt eftersom vägarna blev bättre. När båttillverkningen såldes på 1970-talet och så småningom lades ner var även brukets saga till ända. Numera har även samhället svåra tider.
Bosse Arnholm
Läget 2005
Läget 2008
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 12-11-19