Jonas Kullgren kan berätta följande med tanke på de farliga strömmarna:
Då jag bor vägg i vägg med Björnsundet, kan jag berätta lite mer i anslutning till byggandet (som jag fått från min pappa Alf)
Då den stenbank som byggdes mellan St Björnholmen och Orustlandet framförde min pappa, Alf Kullgren, och min morbror, Bertil Thorburn, önskemål om att det skulle lämnas en öppning på cirka 20 meter i mitten, för att segelbåtar lättare skulle kunna ta sig igenom. De framhöll att i det sprängda och muddrade Björnsundet blir det så höga klippor, att en segelbåt skulle ha svårt att ta sig igenom, vindarna kom inte åt seglen. Detta syns ju tydligt idag. (På den tiden fanns det inte några motorer på segelbåtarna, som det är idag.)
Försöket gjordes att lämna denna öppning, men det visade sig att strömsättningen blev så stark i denna öppning att planerna fick överges.
Vid sprängningen förvarades alla sprängmedel i speciella sprängbodar. Då arbetet var färdigt med Björnsundet frågade pappa Alf vad som skulle göras med sprängbodarna. Svaret blev de får stå kvar. Han utverkade då att en sådan skulle få övertagas av honom. Den finns fortfarande kvar vid vårt sommarhus på Morlanda Tången, börjar bli lite ankommet av tidens tand men finns ändock kvar, med orginalskyltarna kvar om rökförbud, öppen eld mm, Nitroglycerinbolaget AB.
I Björnsundet finns kraftiga träavbärare, som man kunde gå och dra båtarna utefter, då strömmen var för stark.
Men min pappa begärde hos Sjöfartsverket att mindre landgångar skulle byggas i förlängningen på Flatö-sidan, för att man på ett tidigt stadium skulle kunna börja dra båten då det var motström. De kraftiga avbärarna började alltför långt in i Björnsundet. Dessa brädgångar som kom till stånd i början på 50-talet tror jag, följde landkonturen helt, så det blev för den som drog, att gå zick-zack-lopp. Tyvärr finns dessa brädgångar ej kvar, förstörda av tidens tand då Sjöfartsverket har inte brytt sig om att underhålla dem.
Men dubbar finns kvar i berget, som visar var de suttit.
Jonas Kullgren
Detta foto från ett av de fem storskotten har jag fått låna av Sonja Franzén i Göteborg. | Den gamla skylten som anger förbud mot rökning och öppen eld finns kvar. | Den gamla sprängboden. | Dörren med den gamla förbudsskylten. |
Bilder från Björnsundskanalen
Gamla bilder från Björnsundskanalen. |
Västra inloppet till Björnsundskanalen. | Inne i Björnsundskanalen. Segelbåten är på väg ut mot havet i väster. | Inne i Björnsundskanalen på väg österut mot Koljöfjorden. |
© Bilderna tagna 2003 av Per-Arne Fernsund
Handelsman Flink hade sin butik och brygga i sundet mellan Malön och Rapön. I farleden mellan Malö Strömmar och Björnsundskanalen görs reklam för detta etablissemang. | På Flatön ligger dessa hus vackert inbäddade i grönska. | På sydsidan av farleden mellan Malö Strömmar och Björnsundskanalen har en lång vågbrytare byggts. Söder om den ligger man i skydd från allt svall. |
© Bilderna tagna 2003 av Per-Arne Fernsund
Inloppet till Björnsundskanalen från Koljöfjorden i öster. | Inloppet till Björnsundskanalen från Koljöfjorden i öster. |
© Bilderna tagna 2003 av Per-Arne Fernsund
Tryck här för att komma tillbaka till startsidan.
Denna sida ändrades senast 12-11-19