Kort historia:
Pråmkanalen byggdes under ledning av Nils Ericson, bror till propellerns uppfinnare John Ericsson. Sammanlagt 400 man användes för bygget och många av dem var indelta soldater. Kanalen invigdes 1838 och slussen var då en av de bredaste i Sverige med sin tillåtna båtbredd på 8,5 meter.
Slussen kallades Carlarnas sluss, ett namn den fick efter konungarna Carl IX och Carl XIV Johan.
Till kanalen hör även en slussvaktarstuga som byggdes några år efter själva kanalen och som av stadens invånare döptes till Pepparkakshuset. Denna stuga står än idag kvar helt oförändrad.
Bosse Arnholm
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
1055 m | Ca 3 cm | 1 | Ca 28 m | 8,5 m | 1,4 m | 3,25 m | 5 knop |
Kanalen korsas av sex broar, varav den lägsta har 3,25 meter fri höjd vid Vänerns sjökortsvattenstånd. Slussen står ofta helt öppen.
Slusskammaren sedd från söder | Slusskammaren sedd från norr | Kanalen och slussen sedda från norra bron | Vy från slussen söderut |
Gång- och cykelbron | Järnvägsbron | Norra körbron | Sightseeingbåten Sola IV, byggd 1946, förtöjd nedanför slussvaktarstugan |
Vy söderut från gångbron | Vy norrut från sydligaste delen | Södra utloppet | Sydöstra sidogrenen |
© Bilderna ovan tagna av Bosse Arnholm
Pråmkanalen uppströms in till slussen med Kungsbron ovanför. | Vy uppströms över slussen och de övre slussportarna från Kungsbron. | De nedre slussportarna nedströms med Kungsbron i ovanför | De övre slussportarna |
De övre slussportarna | Vy uppströms Pråmkanalen övre slussportar mot Strandbron. | Vy nedströms Pråmkanalen och slussen från Strandbron. |
© Bilderna ovan tagna 2013 av Niclas Nordström
Tärnaline AB drabbades av ekonomiska svårigheter och gick till slut i konkurs under våren 2014.
En ny direktupphandling gjordes och det nybildade rederiet Karlstads Sjötrafik AB i Karlstad vann trafiken för sommaren 2014. En ny upphandling är på gång under sommaren för åren 2015 - 2019.
Karlstads Sjötrafik AB anskaffade följande passagerarbåtar: MS Monica Zäta (byggd: 1980) (f.d. MS Strömsholm), MS Zarah Leander (byggd: 1952) (f.d. MS Lisskulla III),
MS Hulda III (byggd: 1968) (f.d. MS Atterbom) samt de inhyrda passagerarbåtarna MS Laxen (byggd 1947) (samma som Tärnaline AB inhyrde) och MS Strömkarlen (byggd: 1913)
MS Monica Zäta, MS Zarah Leander och MS Laxen trafikerar Klarälven i Karlstad. MS Strömkarlen gör turerna till Hammarö och Karlstads skärgård medan MS Hulda III trafikerar Karlstad-Hammarö-Kristinehamn.
Niclas Nordström
Källor: Egna noteringar och besök på plats, samt sidorna www.karlstadsbuss.se och www.skargardsbatar.se
M/S Dalsland, byggd 1949, förtöjd vid Café Slussvakten. | M/S Laxen, byggd 1947, förtöjd vid Café Slussvatken. | M/S Saga, byggd 1948, vid Sandgrund, Västra Älvgrenen, Klarälven. | M/S Tärnan, byggd 1948, vid Mariebergsskogen. |
MS Monica Zäta, byggd 1980, i Pråmkanalen. | MS Zarah Leander, byggd 1952, förtöjd vid Café Slussvakten. | MS Laxen, byggd 1947, vid Mariebergsskogen. |
M/S Vestvåg af Karlstad, byggd 1885, förtöjd i Inre Hamnen. | M/S Stella Polaris, byggd 1961, förtöjd i Inre Hamnen. |
M/S Omega, byggd 1961, förtöjd i inre Hamnen. Denna båt gjorde turer till Hammerö och ut i Karlstads skärgård under åren 2009 till 2013. | M/S Hulda II, byggd: 1981, vid i Inre Hamnen. Hon gjorde turer till Hammerö och Kristinehamn under åren 2012 och 2013. |
MS Strömkarlen, byggd: 1913, förtöjd vid Inre hamn. MS Strömkarlen gör turer till Hammarö och ut i Karlstad skärgård sedan 2014. | MS Hulda III, byggd: 1968, vid Inre hamn. Hon gör turer till Hammarö och Kristinehamn sedan 2014. |
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast 14-08-18