Kort historia:
Under den stora byggruschen på 1960-talet fick Göteborgs stad tillstånd att fylla ut den så kallade Önneredstippen mellan Önnereds hamn och Fiskebäck och innanför de två Rösöarna. Två vattendomar, den första från 1964 och den andra från 1966, anger att en ränna skall bibehållas mellan fastlandet och Rösöarna. I domen från 1966 anges att rännan skall ha ett minsta djup av 3 meter, en bottenbredd på sju meter och en minsta bredd vid vattenytan på 12 meter vid medelvattenstånd.
Önneredsrännan blev namnet på kanalen från början.
Denna ränna slammade dock snabbt igen och i slutet av 1970-talet blev läget akut.
Fiskaren Eskil Magnusson skapade då den opinion som fick rännan muddrad till sitt rätta djup och bredd, och 1982 döptes den officiellt om till Eskils kanal.
Problemen upphörde dock inte med detta. Lodningar i början av 2000-talet visar att djupet ligger runt 1,7 meter! Det saknas alltså mer än en meter till fastlagt djup.
Detta har ånyo väckt opinionen i området och under 2002 skall en kommunal utredning visa vad som kan och skall göras.
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
? km | 0 m | 0 | ? m | ? m | ? m | Fri höjd | 5 knop |
Eskils kanal med Önnereds brygga i förgrunden.
© Bilden tagen 1999 av Bosse Arnholm
Infarten från Fiskebäck
© Bilden tagen 1999 av Bosse Arnholm
Kanalens "raksträcka" när man kommer från Önneredshållet.
© Bilden tagen 1999 av Bosse Arnholm
Önnereds småbåtshamn från Eskils kanal.
© Bilden tagen 1999 av Bosse Arnholm
Rösö-sidan av Eskils kanal och Önnereds hamn är som ett fiskeläge.
© Bilden tagen 1999 av Bosse Arnholm
Tryck här för att komma tillbaka till Göteborgssidan.
Denna sida ändrades senast