Macclesfields Canal

Kanal mellan Marple Junction till Hall Green på Trent and Merseykanalen.

Namn

Längd

Fartygslängd

Bredd

Djup

Antal
slussar

Byggår
(Större ombyggnad)

Macclesfields Canal

41,6 km

22 m

2,1 m

1,1 m

12 samt
8 akvedukter

- 1833
1964 - 1974

 


Macclesfields kanal sedd från bron där den mynnar i Trent & Mercy kanal


Kanalbåt kommer på Macclesfields kanal och svänger . . .


. . . in på Trent & Mercy kanal i riktning mot Harecastel tunneln.

© Alla bilderna tagna 2012 av Bosse Arnholm


Poolakvedukten i förgrunden med kanalen i bakgrunden


En lång rad kanalbåtar förtöjda utmed kanalen i närheten av Poolakvedukten


Varv för kanalbåtar där kanalen gör en kraftig sväng mot Poolakvedukten

År 1796 gjorde Benjamin Outram en första undersökning och kom fram till att en kanal skulle kosta 90 000 pund att bygga och att den skulle ge inkomster på drygt 10 000 pund per år. Utsikterna för en kanal var alltså goda, men ingenting blev gjort.
1825 engagerades Thomas Telford för en nya undersökningar. Han var mycket entusiastisk över den tänkta kanalens förutsättningar och satsade själv 1 000 pund i företaget. Samma år startade bygget och William Crosley Junior utsågs till huvudingenjör och övervakare av bygget. Kanalen öppnades för trafik 1831.
Macclesfieldkanalen har sin högsta punkt 159 meter över havet och smyger på sina ställen uppe på bergssidor vilket ger vackra vyer.

Under 1840-talet ökade konkurrensen från järnvägarna och i juni 1846 slöts ett avtal med järnvägsbolaget Sheffield, Ashton-under-Lyne and Manchester Railway. Järnvägsbolaget slöt ett "evigt" leasingavtal på kanalbolaget mot en årlig ränta på 2 pund och 10 shilling per aktie, vilket var ungefär detsamma som den utdelning kanalbolaget gett under tidigare år. Redan året därefter fick järnvägsbolaget nya ägare i Manchester, Sheffield and Lincolnshire Railway, vilket senare namnändrades till Great Central Railway.
1912 rämnade kanalbanken vid Kerridge och flera byar översvämmades och 1922 fick kanalen nya ägare i London and North Eastern Railway.
Under alla år fortsatte den kommersiella trafiken på kanalen och gav ett hyffsat resultat, men efter Andra värlskrigets slut blev underhållet av kanalen allt sämre. Kommersiell trafik fortsatte ändå in på 1960-talet. Då hotades kanalen av stängning, men räddades av regeringens Transoprt Act 1968.
Kanalen har varit farbar och öppen under alla år sedan den togs i trafik år 1831 och är på det viset unik.
Här finns också Storbritanniens äldsta kanalkryssarklubb, The North Cheshire Cruising Club. Initiativet togs före Andra världskriget, men klubben startades formellt först 1943. Det är mycket tack vare denna klubbs insatser som Macclesfields kanal klarade sig undan stängning när läget var som allra mest allvarligt.


Källor: Brian Roberts, Britain's Waterways, 1999. Peter L. Smith, Discovering Canals in Britain, 1997. L.A. Edwards, Map of the Inland Waterways of England and Wales, 1991. E. & R Bailey, The waterways of Britain and Europe, 1990. Charles Hadfield, British Canals, 1979. Många olika webbsidor. Eget besök på plats 2012.

Sänd gärna kommentarer och fler länktips till: Bosse Arnholm

Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.

 


Denna sida ändrades senast 12-11-12