Leeds and Liverpool Canal

Leeds and Liverpool Canal har en spännande och lång byggnadshistoria. Dessutom lyckades kanalbolaget stå självständigt gentemot järnvägsbolagen tack vare att kanalen byggts så stor att båtarna här kunde ta dubbelt så mycket last som de flesta andra kanalerna i Storbritannien.
Kanalens historia börjar med ett möte i Bradford 1766 och den var ett första försök att bemästra den Penninska bergskedjan och alltså bli en länk mellan Irländska sjön och Nordsjön. Men det tog lång tid att förverkliga denna vision.
Till att börja med byggdes två separata kanaldelar, nästan slusslösa, den ena 39 kilometer lång från River Douglas till Liverpool och den andra 26 kilometer lång från Bingley till strax förbi Skipton. Detta var klart 1773 och året efter blev kanalen klar från Leeds till Gargrave. Först 1777 öppnades förbindelsen mellan Leeds och floden Aire, vilket i sin tur gav förbindelse med Nordsjön.
Det tog hela åtta år att bygga den 1 494 meter långa kanaltunneln vid Foulridge och först 1810 nådde kanalen fram till Blackburn, men då hade man även på denna sträcka byggt en tunnel, den betydligt kortare Gannowrunneln. 1816 kunde de två ursprungliga kanaldelarna bindas ihop vid Wigan. Detta sedan kanalbolaget kommit överens med ägarna till Lancaster Canal om att använda den kanalens sydliga del. Senare, 1851, tog Leeds and Liverpool Canal helt över denna del av Lancaster Canal.
Efter det återstod bara att förbättra förbindelserna i den västliga delen. 1820 blev en förbindelse med Bridgewater Canal färdig och 1846 blev en förbindelse med Mersey i Liverpool klar genom Stanley Dock.

Namn

Längd

Fartygslängd

Bredd

Djup

Antal
slussar

Byggår
(Större ombyggnad)

Leeds and Liverpool Canal

204 km

18,8 m

4,2 m

m

91

1766 - 1846

 





Saltaire Salt Mill
© Alla bilderna tagna av Simon Grew

Saltaire Salt Mill

Kanalen inne i Liverpool


Slussen mellan Stanley Dock och Mersey


Stanley Dock sedd från slussen


Stanley Dock sedd från slussen

© Bilderna tagna 2012 av Bosse Arnholm


Vy från slussen mot torrdockorna väst om Stanley Dock


En av torrdockorna

© Bilderna tagna 2012 av Bosse Arnholm


Slussen mellan Stanley dock och Leeds and Liverpool kanalen


Liverpools nya Museum till vänster. Här fortsätter kanalen västerut genom en kort tunnel.

© Bilderna tagna 2012 av Bosse Arnholm


Efter den korta tunneln fortsätter kanalen mellan Mersey till vänster och stadens centrum till höger


Efter bara en kort sträcka kommer ytterligare en tunnel


Modern och gammal bebyggelse vid sidan om kanalen


Källor: Brian Roberts, Britain's Waterways, 1999. Peter L. Smith, Discovering Canals in Britain, 1997. L.A. Edwards, Map of the Inland Waterways of England and Wales, 1991. E. & R Bailey, The waterways of Britain and Europe, 1990. Charles Hadfield, British Canals, 1979. Egna besök på plats i Liverpool 2012.

Sänd gärna kommentarer och fler länktips till: Bosse Arnholm

Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.

 


Denna sida ändrades senast 12-11-12