Basingstoke Canal

Längd

Fartygslängd

Bredd

Djup

Antal
slussar

Byggår
(Större ombyggnad)

31 miles

m

m

m

29

1794
1974 - 1991


Tunnelmynningen i Greywell

Avspärrningen inne i tunneln

Tunnelmynningen i Greywell

De första hundra meterna av kanal utanför tunneln

Tunnelmynningen i Greywell

Avspärrningen inne i tunneln

Tunnelmynningen i Greywell

De första hundra meterna av kanal utanför tunneln

© Bilderna tagna 2003 av Anders Arnholm

Det klara rena vattnet i de övre delarna av kanalen

Båttrafik på kanalen

Den sista bron över kanalen innan den går in i tunneln.

Den sista bron över kanalen innan den går in i tunneln.

Det klara rena vattnet i de övre delarna av kanalen

Båttrafik på kanalen

Den sista bron över kanalen innan den går in i tunneln.

Den sista bron över kanalen innan den går in i tunneln.

© Bilderna tagna 2003 av Anders Arnholm

Dragstigen som löper längs hela kanalen

Kanalbåt i Fleet

Bro över kanalen på gränsen mellen Fleet och Crookham

Deepcut sluss 15, Pirbright

Dragstigen som löper längs hela kanalen

Kanalbåt i Fleet

Bro över kanalen på gränsen mellen Fleet och Crookham

Deepcut sluss 15, Pirbright

© Bilderna tagna 2003 av Anders Arnholm

Deepcut sluss 15, Pirbright

Deepcut sluss 15, Pirbright

Deepcut sluss 15, Pirbright

Deepcut sluss 15, Pirbright

Deepcut sluss 15, Pirbright

Deepcut sluss 15, Pirbright

© Bilderna tagna 2003 av Anders Arnholm

Woodham sluss 2

Woodham sluss 2

Kanalbåter mellan sluss 1 och 2

Woodham sluss 1

Woodham sluss 2

Woodham sluss 2

Kanalbåter mellan sluss 1 och 2

Woodham sluss 1

© Bilderna tagna 2003 av Anders Arnholm

Woodham sluss 1

Basingstoke kanals mynning i Working Navigation

Basingstoke kanals mynning i Working Navigation

Woodham sluss 1

Basingstoke kanals mynning i Working Navigation

Basingstoke kanals mynning i Working Navigation

© Bilderna tagna 2003 av Anders Arnholm

Idén till denna kanal mellan Basingstoke och floden Wey, med förbindelse till Themsen, dök upp och godkändes av parlamentet under 1770-talet. Då kom det amerikanska inbördeskriget i vägen och sög upp allt tillgägligt kapital. Först under åren 1788 till 1794 byggdes kanalen av flottister med hackor, spadar och skottkärror som enda hjälpmedel.
Kanalen var från början 37,5 miles lång med 29 slussar.
Tanken med kanalen var att korta transporttiden för gods mellan London och Bristol och även till Southampton och andra städer på sydkusten. Transporterna från Basingstoke skulle dock ske landvägen.
Kanalen blev dock ett finansiellt fiasko. Den totala kostnaden hade beräknats till 86.000 pund, och det fanns reserver på ytterligare 40.000 pund. Den verkliga kostnaden var mer än 150.000 pund. Den största delen av extrakostnaderna, 55.000 pund, var i och för sig ränta på aktieägarnas kapital under byggtiden. Detta var vanligt på den tiden, men var ändå fatalt för ekonomin.
Inkomsterna blev inte heller de förväntade. Man hade räknat med årliga transportinkomster på 7.700 pund, och kom som bäst upp i nära 5.500 pund något enstaka år. Kanalbolaget lyckades aldrig locka till sig den tänkta trafiken mellan London och Bristol. Och så snart krigen mot Napoleons Frankrike var över försvann även trafiken mot Southampton och de andra städerna på sydkusten.
Helt klart innebar dock kanalen ett uppsving för staden Basingstoke och även för det omfattande lantbruket runt kanalen. Lantbrukarna fick tack vare kanalen lättare och billigare fram gödning vilket ökade skördarna och bättrade deras ekonomi. Men detta hjälpte alltså inte kanalens ekonomi att gå runt.
Kanalen gick i konkurs 1866, och har sedan dess bytt ägare oräkneliga gånger fram till 1974 då den köptes av det offentliga via Surrey and Hampshire County Councils. Sedan dess har åtskilliga pengar satsats liksom stora mängder frivilligt arbete via Surrey and Hampshire Canal Society och 1991 kunde 31 miles av kanalen åter öppnas för trafik. Kanalen kommer idag fram till den 30 slussen strax utanför Greywell-tunneln. Slussen är raserad och delar av taket i tunneln rasade ner redan 1932.
Trots att kanalvännerna vill renovera tunneln, och är villiga att satsa både pengar och frivilligt arbete på detta, är risken stor att de inte kommer att få tillstånd för arbetet. I tunneln bor numera uppskattningsvis 12 000 fladdermöss av flera olika arter, varav en del mycket sällsynta. Kanalentusiasternas vilja står här emot naturvännernas och utgången av detta är inte given.

Källor: Brian Roberts, Britain's Waterways, 1999. Peter L. Smith, Discovering Canals in Britain, 1997. L.A. Edwards, Map of the Inland Waterways of England and Wales, 1991. E. & R Bailey, The waterways of Britain and Europe, 1990. Charles Hadfield, British Canals, 1979.


Sänd gärna kommentarer och fler länktips till:

Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.

 


Denna sida ändrades senast 12-11-12