Kielkanalen

Förbinder Östersjön vid Kiel/Holtenau med Nordsjön i floden Elbes mynning vid Brunsbüttel.
Kielkanalen är världens mest trafikerade kanal. Förutom nöjesbåtar och andra små farkoster, passeras den varje dag av mer än 100 stora kommersiella fartyg.

Längd

Fartygslängd

Bredd

Djup

Antal
slussar

Byggår
(Större ombyggnad)

98 km

126 eller 310 m

22 eller 42 m

9,8 eller 14 m

2 parallella
i vadera ändan
av kanalen.

1895
1907 - 1914


De olika måtten för fartygslängd, bredd och djup beror på om de äldre eller de nyare slussarna används.

Kontrolltornen vid slussen i Brunsbüttel sedda från Elbe

Tät trafik, men ändå ingen direkt trängsel

Fiskare vid kanalbanken tar skydd mot regnet.

Kontrolltornen vid
slussen i Brunsbüttel
sedda från Elbe.

Tät trafik
men ändå ingen direkt trängsel

Fiskare vid kanalbanken
tar skydd mot regnet.

Cyklister på rad på dragstigen utmed kanalen.

Bibbi II liger vid gästbryggan. Längst akterut de allra äldsta slussarna. Bakom träden de två nyare slussarna.

Gammalt fyrtorn vid infarten till kanalen vid Holtenau.

Cyklister på rad
på dragstigen utmed kanalen.

Bibbi II liger vid gästbryggan
Längst akterut de allra äldsta slussarna.
Bakom träden de två nyare slussarna.

Gammalt fyrtorn vid infarten
till kanalen vid Holtenau.

© Bilderna tagna 1998 av Bosse Arnholm

Bro över kanalen

Bibbi II liger vid gästbryggan. Längst akterut de allra äldsta slussarna. Bakom träden de två nyare slussarna.

På väg in i slussen vid Holtenau

Inne i sluusen vid Holtenau.

Bro över kanalen

Bro över kanalen

På väg in i slussen vid Holtenau

Inne i slussen vid Holtenau

© Bilderna tagna 1998 av Bosse Arnholm

Kort historia:
Det fanns planer på en kanal inom Tyskland från Elbemynningen till Östersjön redan på 1500-talet. Detta förverkligades först 1784 då Edierkanalen öppnades 1784. Denna kanal kunde ta fartyg upp till cirka 300 ton, vilket med tiden blev allför litet.
Många gånger diskuterades planer, men ingenting gjordes förrän Hermann Dahlström, redare och affärsman i Hamburg, 1878 presenterade en plan för den tyska regeringen. 1886 hade så regeringen funderat färdigt och tog beslut om en kanal från Elbemynningen via Rendsburg till Kielbukten. Året därefter, den 3 juni 1887, lade kejsar Wilhelm I grundstenen till Kielkanalen och åtta år senare, den 21 juni 1895, kunde kejsar Wilhelm II oficiellt öppna den 98 kilometer långa kanalen, som då fick namnet Kaiser-Wilhelm-Kanal.
Kanalen hade då kostat 156 miljoner D-mark.
Redan i början av 1900-talet var denna kanal för liten och en utvidgning nödvändig. Under åren 1907 till 1914 vidgades kanalen för 242 miljoner D-mark.
1948 döptes kanalen om till Nord-Ostsee-kanal.

Med svenska Lixa på Kielkanalen
27 april 2004
Klockan 02:00 kastade vi loss från Helgoland. Dit hade vi kommit via Ålborg, Limfjorden och Thyborön. Vädret var inte lika bra som tidigare. Men under morgonen blev det lite bättre. Under gång in i Elbe mötte vi många fartyg. Och blev omseglade av en del. På bryggvingen på ett mindre containerfartyg stod någon och vinkade till oss, men det var inte så trevligt som det låter. Han vinkade att vi skall förflytta oss bort från farleden. Men utanför fanns det gott om sandbankar, så det gjorde vi inte.
Vi hade kraftig motström in i Elbes mynning. Fart genom vatten och fart över grund skilde på 3 knop. Vid 10-tiden anlände vi till den stora slussen i Brunsbüttel. Vi hade skrivit ut en PDF-fil från kanalens hemsida och läst på de olika signalernas betydelse. När vi närmade oss anropade vi på kanal 16. Vi fick genast svar och ombads vänta en liten stund. Strax fick vi besked om att gå in i den stora slussen tillsammans med två stora lastfartyg.
Slussningen avlöpte väl och vi belönade oss med var sin glass. Strax efter slussen lade vi till vid en kaj och tankade diesel och vatten. Därefter gick vi vidare i NordOst-See Kanal. Vi passerade under ett par stora broar och några små färjelägen, Kudensee, Burg, Hochdonn, Oldenbüttel m.fl. Klockan närmade sig 13 och Stefan hade lagat köttfärssås. Spagettin kokade och vi var färdiga för att äta lunch. Det smakade bra som alltid när Stefan fixar något. Alla var rejält hungriga och Stefan bjöd på en ölkorv som "aperitif".
Hela tiden var vi under gång mot Rendsburg, för övernattning. Vi anlände på eftermiddagen och lade till inne i stadens centrum vid en segelklubbs brygga. Där fanns ett klubbhus med dusch och toalett. Jeanneth och Stefan var tvungna att lämna oss för att åka hem och arbeta. De tog tåget till Kiel och under kvällen åkte de med Kielfärjan hem till Göteborg. Synd att de inte kunde vara med hela resan. Ingemar, Karl-Johan, Håkan, Nightmare och Lixa övernattade i Rendsburg. Men först gick vi en vända på stan och dessutom åt vi en god middag på en trevlig restaurang.

Lixa på gång in i den större och nyare västra slussen i Brunsbüttel för slussning in i Nord-Ostsee Kanal.

Inne i slussen tillsammans med två lastfartyg.

Slussporten stängs bakom Lixa.

Lixa på gång in i den större och nyare västra slussen i Brunsbüttel för slussning in i Nord-Ostsee Kanal.

Inne i slussen tillsammans med två lastfartyg.

Slussporten stängs bakom Lixa.

© Bilderna tagna 2004 av Ingemar Nordlund

Under slussning i Brunsbüttel.

Färjan i Kudensee skall strax korsa kanalen.

Järnvägsbron norr om Grünental ger som alla broarna i kanalen 43 meters segelfri höjd.

Under slussning i Brunsbüttel.

Färjan i Kudensee skall strax korsa kanalen.

Järnvägsbron norr om Grünental ger som alla broarna i kanalen 43 meters segelfri höjd.

© Bilderna tagna 2004 av Ingemar Nordlund

28 april 2004
På morgonen guppade vi lugnt vidare genom kanalen. Det var vackert och fint, men det hände inte särskilt mycket. Vid två-tiden slussade vi ut i Kieler Bucht. Vi satte segel och drog norrut genom Lilla Bält. Det blev kanonsegling och Karl-Johan var alldeles salig. På sju timmar seglade vi 60 distansminuter. Äntligen hade vi strömmen med oss.
Dagens incidenter: Ingemar och Nightmare blev dåliga i magen. 21:30 angjorde vi hamnen i Aaröesund. Håkan och Kålle var hungrigast och sprang iväg och letade upp ett ställe där de köpte oss var sin sandwich. Det var tredje gången på denna resa som vi fick tag i mat trots att de redan var stängt. Tack alla snälla danskar och tyskar.

Vid järnvägsbron öster om Rendsburg går en färja som aldrig kommer i kontakt med vatten!

Lixa förtöjd i den gamla slussen i Kiel

Lixa förtöjd i den gamla slussen i Kiel

Den liia färjan för bilar och gående som hänger i järnvägsbron.

Vid järnvägsbron öster om Rendsburg går en färja som aldrig kommer i kontakt med vatten!
© Bilden tagen 2004 av Ingemar Nordlund

Närbild på färjan i färjeläget
© Bilden tagen 2014 av Ingemar Nordlund

Närbild på färjan under gång
© Bilden tagen 2014 av Ingemar Nordlund

"Färjan" under gång . . .
© Denna bild tagen 2011
av Bosse Arnholm

Lixa närmar sig slussarna i Kiel.

Lixa förtöjd i den gamla slussen i Kiel

Sammanlagt sex fritidsbåtar slussar i Kiel.

Minnestavla vid slussen påminner om att det var Otto von Bismarck, Hermann Dahlström och Otto Baensch som banade väg för kanalen. Minnesplattan sattes upp i samband med 100-årsjubileet 1995.

Lixa närmar sig slussarna i Kiel.

Lixa förtöjd i den gamla slussen i Kiel

Sammanlagt sex fritidsbåtar slussar i Kiel.

Minnestavla vid slussen påminner om att det var Otto von Bismarck, Hermann Dahlström och Otto Baensch som banade väg för kanalen. Minnesplattan sattes upp i samband med 100-årsjubileet 1995.

© Bilderna tagna 2004 av Ingemar Nordlund

Lixa har en egen hemsida här.

Källor: Kielkanalens egen hemsida, 2003.
Sänd gärna kommentarer och fler uppgifter till:

Tryck här för att komma tillbaka till Europasidan.

 

Denna sida ändrades senast 14-08-17