HMS Carlskrona på väg in i Korintkanalen | Hans-Lennart Ohlsson |
© Hans-Lennart Ohlsson. Bilderna tagna 1993
Total längd | Total lyfthöjd | Antal slussar | Max båtlängd | Max båtbredd | Max båtdjup | Max masthöjd | Max fart |
6 346 m | 0 m | 0 | m | m | m | m | knop |
Även om denna spårväg snabbade upp trafiken över näset högst avsevärt, var det både dyrt och svårt att ta denna väg, varför man redan vid denna tid drömde om att kunna gräva en kanal genom näset.
Många väckte tanken, en del startade till och med att gräva, men det var inte förrän den romerske kejsaren Nero år 67 e.Kr. samlade ihop en mängd krigsfångar plus sex tusen judiska slavar som ett ordentligt försök kom igång. Under det år de höll på innan Nero brådstörtat måste återvända till Rom, hann de gräva ett 3 300 meter långt och 40 meter brett kanalstycke. De kom alltså mer än halva vägen!
När Nero väl var tillbaka i Rom blev han arresterad och avrättad och därmed var kanalgrävandet över för denna gång.
Det gjordes en del försök att fullfölja Neros kanal, men inget av dessa försök tycks ha varit speciellt allvarligt menade och har inte lämnat några betydande spår i historien.
Det skulle dröja ända tills Grekland blev en självständig stat under första hälften av 1800-talet innan planerna synades på nytt. Den unga nationen hade dock inte resurser att genomföra ett jättelikt projekt som detta, men när Suezkanalen invigts 1869 togs frågan upp på nytt. Detta år skrev den grekiska staten ett kontrakt med ett par franska entreprenörer, E. Piat och M Chollet, men under tolv år hände ingenting.
Då steg den ungerske generalen och entreprenören Stefan Tyrr in på anrenan. Han övertog kontraktet från fransmännen och den 23 april 1882 lät han den grekiske kungen George I ta det första spadtaget.
Stefan Tyrrs pengar tog dock slut och han överlät kontraktet och byggandet av kanalen till ett grekiskt företag under Andreas Singros ledning, och 1893 kunde Korintkanalen äntligen öppnas för trafik.
Den moderna kanalen hade då grävts helt efter de planer som Nero gjorde upp!
Tryck här för att komma tillbaka till kanalstart-sidan.
Denna sida ändrades senast